Vilopuls och maxpuls

Nu är både vilopulsen och maxpulsen fastställd. Efter en veckas avkopplande vilomätning i sängen och kvällens betydligt jobbigare maxmätning av är de nya siffrorna klara...

Efter mätningen av vilopulsen har jag nu räknat fram ett medelvärde av varje morgons lägsta puls. Denna sista morgon var pulsen nere i 33 slag per minut (bpm) i ungefär två och en halv minut och tillsammans med veckans övriga resultat räknade jag fram ett medelvärde av vilopulsen, 42.57bpm - vilket jag avrundar till 43bpm. Stämmer dessutom väl överens med pulsen som mättes upp på sjukhuset en tidig morgon i augusti (45bpm).

I kväll körde jag och ett par jobbarkompisar ett Konditionstest (Tröskel- och Maxtest) hos Träningskonsulten på Billingehus i Skövde. Vi hade grymt kul! Alla gav verkligen allt och nu vet vi mer om hur vi ska träna med våra pulsklockor och var vi befinner oss på konditionsskalan. Så fick jag ju fram min maxpuls för löpning också. I och med att jag orkar pressa mig mer nu så nådde jag upp till maxpuls 185bpm, att jämföra med 175bpm i april. Mitt konditionsvärde/VO2Max hade ökat från 47,2 till 55,8. Det är tydligen hyfsat bra för min ålder. Mina kamrater gjorde också finfina resultat. En av dem fick frågan om hon tränat på elitnivå, vilket hon inte hade, eftersom hon fick ett resultat som väl överensstämde med de som tränar på den nivån. Grymt alltså!!! Riktigt häftigt!

Om jag förstod allt rätt så ska jag nu fortsätta att träna medellånga och riktigt långa pass i A1-zonen (125-145bpm) och toppa med lite tuffare pass nån gång ibland i A3-zonen (160-167bpm). Jag har en förmåga att tolka fel ibland - men jag hoppas att jag fattade rätt den här gången... :)


Tummen upp! Precis FÖRE Maxtestet...

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro