Långpass med låg puls utvecklar löpningen

Mina träningsvärksben kändes lite stumma i slutet av det halvlånga löppasset - men vad gällde konditionen kände jag inte av några som helst problem. Lågpulsträningen börjar ge resultat nu!

Går tillbaka ett par månader då jag sprang ett långpass (drygt 18k) med en medelpuls på 141bpm och nivå 12 av den upplevda ansträngningen i Borgskalan. Dagens löpning hade samma medelpuls och samma upplevda ansträngning som då. Mitt hjärta fick alltså jobba lika mycket i dag som då, och jag upplevde de båda träningstillfällena som precis lika ansträngande (ganska lätta). Skillnaden är att jag denna gång sprang varje kilometer strax under minuten snabbare än då. Utan att jag tänkte på det... 16 kilometer den här gången och en halvtimma kortare i tid. Lågpulspassen har överraskat mig och den träningen passar mig perfekt som mängdträning. Återhämtningen efter ett pass är minimal - även om det är långt - och redan några timmar efter passet kan jag nästan tänka mig att ta ett till. Funderar på om man med tiden kommer att kunna springa milen på typ 45 minuter med samma låga ansträngning? Det vore ju superhäftigt!!! I dag fixar jag i alla fall milen under timman utan att anstränga mig nått nämnvärt. Det känns lite kaxigt faktiskt, för jag minns när jag sprang en mil för ganska exakt fyra år sedan. Då klarade jag det med nöd och näppe på mindre än en timme och ansträngningen var nära nog maximal. Hade jag haft en pulsklocka då hade den säkert visat nära max. Kan inte annat än rekommendera alla löpare att springa långa pass utan större ansträngning och variera dessa med tuffare intervallpass ibland.

Oxadrevet i Skultorp var en skön sträcka att springa på. Det hade varit mycket uppför precis innan jag nådde hit.

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro