Wings for Life World Run, Kalmar-Oeland in Sweden

Som rubriken antyder - ett internationellt lopp med 35 gemensamma starter i 33 olika länder fördelat på sex kontinenter. Ca 70.000 startade precis samtidigt och en av dem var lilla jag. I Kalmar...

Jag var redo där jag stod i startfållan tillsammans med 2.329 andra på Stortorget i Kalmar och hoppade till Aviciis låt 'Wake me up' som spelades ur högtalarna . Målet var 21 kilometer men för att klara den distansen innan mållinjen hann ifatt mig skulle kräva en personbästatid på halvmaran. Lät det konstigt det där?

Wings for Life World Run är ett lopp där vi springer för de som inte kan. Hela startavgiften går till förmån för ryggmärgsforskning världen över och det allra första loppet gick förra året. Det unika med just detta lopp är att det inte finns någon förutbestämd distans som ska göras. Du springer, går eller rullar tills mållinjen hinner ifatt dig. Låter det konstigt? Låt mig förklara lite kort: Starten går exakt samtidigt världen över. Alla löpare/gångare/rullstolsburna ger sig av i sin egen takt. Exakt 30 minuter efter starten påbörjar en bil sin jakt på deltagarna - en Catcher Car - eller en jagande mållinje om man så vill. Bilen startar från samma plats där vi andra startade, och bilen är utrustad med sensorer vilka registrerar chipen i nummerlapparna på de deltagare som blir omkörda. Så fort man blir omkörd registreras sträckan för deltagaren och loppet är över. Det gäller att hinna så långt man kan (om man vill det) och den som hann längst i världen sprang nästan 80 kilometer. Aron Andersson hann längst i Sverige med nära 65 kilometer. Han vann dessutom den globala klassen för rullstolsburna. Imponerande!!!

Själv siktade jag alltså på att klara en halvmara (21,1k) och för att göra det var jag tvungen att springa distansen på 1.52 (vilket skulle betyda personbästa med sju minuter) innan mållinjen hann upp mig. Visste att det var ett tufft mål men att jag nog skulle ha en chans om jag hade en bra dag. Starten gick och det bar iväg på centrala Kalmars smala gator. Det var lite trångt men det gick att ta sig fram ganska så bra ändå. Efter några hundra meter var vi ute på en större väg och det blev betydligt mer plats. Solen sken från en nästan klarblå himmel och det var god stämning bland löpare och publik. Loppet gick raka vägen mot Ölandsbron, över den och sedan söderut på Öland. Det var en fantastisk upplevelse i ett väldigt speciellt lopp. Jag nådde mitt mål. Sprang min snabbaste halvmara någonsin och slaktade min före detta bästatid med typ en kvart (nu 1.43) och fick därmed tid över att springa mer än de 23 kilometer jag sprungit förut. Jag hann 26,35 kilometer innan Wings for Life World Run´s Catcher Car hann ikapp mig. Nytt personbästa gällande distans också... Det här kändes som ett bra formbesked inför Göteborgsvarvet (målet där är att göra mitt bästa utan att ta ut mig) och ett kvitto på att vinterträningen har gett resultat och att mitt eget träningsupplägg funkar så här långt.

Vill du ha mer utförlig läsning om MITT WINGS FOR LIFE WORLD RUN så är det bara att trycka på länken. Där finns hela min upplevelse att läsa och blogginlägget innehåller flera bilder och klipp...



Uppvärmning innan start.

Alla bakom mig.

Den berömda hunden Arthur med husse.


En selfie på bron. Lagom sliten.

Var är bussen? Vi var många som väntade...

Längdrekord. Halvmaran tog jag på 1:43. Personbästa!

 

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på