Wings for Life - ett fantastiskt lopp

Jag har haft en superbra helg i Kalmar och sprungit ett otroligt roligt lopp där - Wings for Life World Run. Mitt mål var att klara 28 kilometer innan "målbilen" kom ikapp mig, men det lyckades jag tyvärr inte med den här gången...





Försökte ändå göra det bästa av loppet och tog i så mycket jag orkade. Kände tidigt att krafterna började sina, redan innan bron faktiskt, och efter 11 kilometer var den mesta av orken som bortblåst. Fick börja gå allt mer och mer och strax innan målbilen började höras bakom oss hade jag nyligen passerat 18 kilometer på Öland. Bestämde mig då för att greja 19k, och när jag hade gjort det hade bilen en bit kvar så jag satsade på 20 kilometer. Strax efter passeringen 20k-skylten såg jag bilens front glida upp intill mig - då fick jag ett ryck och spurtade en liten bit. Bilen höll 15km/h och jag kom upp i dryga 17 - och drog ifrån. Det var kul och speakern på bilen bakom ropade ut mitt namn i högtalarna och när jag "gått i mål" erbjöd han mig en RedBull - men då fick jag spurta ikapp bilen igen...






Även om jag är nöjd med prestationen så är jag naturligtvis lite besviken över att jag inte nådde mitt mål. Vet ju att kapaciteten finns där men förutsättningarna fanns inte där just denna dag. Jag tror att orsaken till att jag inte orkade i loppet beror på fyra viktiga faktorer:

1. Min pollenallergi och det faktum att björkarna är som värst ute just nu.
2. Värmen. Jag lider av den en del när jag ska springa snabbt.
3. För lite vätska dagarna innan loppet.
4. För mycket kläder på överkroppen (varmt).
5. Pannbenet räckte inte till.

Men samtidigt är jag glad att jag tänkte om under loppet. Att jag tog det lugnt och tillät mig njuta och uppleva atmosfären, även om det bitvis kändes tråkigt att behöva gå förbi all publik. Men jag peppade tillbaka - både publiken och de som sprang förbi mig och de som jag sprang förbi.




Jag ska skriva en racereport inom kort där du ska få veta mer om mitt lopp. Mer detaljer! Mer känslor. Jag kommer att länka den HÄR så fort jag är klar. Givetvis måste jag ju ta tillfället att gratulera Emil Svensson också (som ju åkte med oss från Skövde till Kalmar - det blev mycket löpsnack i bilen kan jag lova) och som gjorde en smått otrolig prestation i loppet. Han slog till med att springa 52 kilometer, dvs hålla ett 4:16-tempo i 3 timmar och 42 minuter. Det var riktigt grymt tycker jag!!! Eller vad tycker ni? Han blev bäste svensk och tvåa i Sverige. Inte dåligt i den värmen... Grattis Emil! Och skål! ;)


Vi pratade mycket löpning under tisdagen. 50k såg jag inte som omöjligt för denne atlet och vinnarskalle men varken jag eller Emil trodde väl att det skulle bli en så hedrande andraplats i Wings for Life World Run - Kalmar-Öland... 



Dagens Wing for Life kapacitet/resultat:
 20,31 kilometer på 1.49:51
 
[Wings for Life World Run på plats i Kalmar]

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet