Hej 2017 - nu kör vi!!!

Hej där! Har ni haft en bra nyårshelg? Har det blivit några nyårslöften? Nytt år och omstart för många ger tillfälle att uppfylla de där drömmarna man har. Gå ner i vikt, sluta röka, träna mer eller göra den där drömresan kanske...

Själv brukar jag inte ge några nyårslöften. Vill jag förändra något så bestämmer jag mig och kör på - oavsett tid på året. Men jag har påbörjat en sak nu vid årsskiftet, nämligen att låta pulsklockan sitta på handleden under hela januari månad. Min tanke är att mäta hur många steg jag tar per dag. 12.000 steg motsvarar en mil ungefär, och det är ju där jag normalt vill befinna mig (i snitt per dag under en vecka, dvs totalt 84.000 steg per vecka). Jag ska inte förändra något - bara gå mina vanliga promenader med hunden, till affären eller jobbet. Se var jag hamnar. De två första dagarna har i alla fall passerat 12.000 steg per dag.

På nyårsaftonen var jag i Göteborg och sprang Sylvesterloppet (10 km). Härligt löpväder för att vara nyår; runt 8-10 grader varmt, vindstilla, grå himmel och uppehåll. Banan var flack och egentligen en riktig "pers-bana". Men med tanke på hur sjuk jag var strax före jul (och långsam återhämtning) så var det inte tillfälle för att ens försöka persa. Jag hade redan innan bestämt mig för att ta det lugnt. Inte riskera min hälsa utan bara njuta av att få vara med och ta mig i mål. Så blev det också.  Jag joggade runt de två varven i centrala Göteborg (Heden, Avenyn, Gårda, Svenska mässan och Skånegatan). Jag brydde mig inte att jag bromsades upp i stora klungor eller att jag fick ta en och annan omväg när jag skulle springa förbi.

Några få kilometer-sträckor låg till och med på tider under fem minuter och den allra sista kilometern blev den snabbaste. Då tryckte jag på en del och sprang förbi hur många som helst. Det var en underbar känsla och det fanns massor av ork kvar i kroppen. Ett sekundärt mål var att klara loppet på en tid under timman och det gjorde jag med god marginal: 51:47. Jag kan inte annat säga än att jag är toknöjd med genomförande, känsla och tid - speciellt med tanke på att jag varit sjuk, orkeslös, inte hämtat mig helt och inte kunnat träna på länge...

Nu ligger 2017 framför oss. Hur är det då med målen inför detta år? Hade tänkt mig att försöka nå några av de mål jag inte nådde under 2016. Löpning 30 kilometer på 2.45 (5:30-tempo) liksom ett långpass på 35 kilometer kanske. Håll tummarna för att kroppen ska klara det. Strupen fixade jag ju joggandes hela vägen upp förra året (underbart). I år hoppas jag på en tid under åtta minuter på de 1.320 meterna i den branta och mycket ansträngande uppförslöpningen. Sen har vi ju ett annat trevligt inslag vintertrid - Vinterspringet. I år infaller tyvärr fyra av de sex vinterspringen på helger då jag jobbar. Det gör det omöjligt att få varken medalj eller pokal för deltagandet. Typiskt. Vi får se vad det blir av det hela.

Jag är faktsikt inte anmäld till några lopp i år. Det kommer säkert att bli något men vad vet jag inte än. 2016 års summering av löpning blev totalt 1.339,96 kilometer (avrundar till 134 mil) vilket jag ändå är nöjd med. Vad kan det bli i år? Än har jag inte varit ute på nått löppass men i morgon blir det nog ett. Motivationen är sådär just nu. Kroppen har inte återhämtat sig helt - men det är bara att kämpa på för att hitta glädjen igen. När man har varit i en svacka är det uppförsbacke som väntar innan det börjar plana ut och gå lättare igen. Bara att bita ihop! Hej 2017 - nu kör vi!!!


Kanonväder i slalombacken i Skövde i kväll...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på