Nya problem, nya utmaningar

Nu när löpträningen blivit mer regelbunden igen har en del problem smugit sig på. Framförallt är det en smärta i ryggslutet som blivit mer påtaglig under och efter löppassen. Troligtvis är det mitt gamla diskbråck som spökar - och smärtan beror nog på att bålstabiliteten försämrats då det blivit alldeles för lite styrketräning i år + att jag ökat en hel del i vikt. Så nu när jag befinner mig mitt uppe i mina försök att hitta tillbaka med löpträningen uppstår dessa problem, vilket för med sig att jag även måste ändra en del annat. Först och främst MÅSTE jag få in en regelbundenhet i att ta mig till gymmet. Sen behöver jag göra något för att tappa några kilon också. För det är ju knappast några muskler som jag har lagt på mig under vintern, då årets styrketräning tyvärr bara har uppgått till ett enda pass.


Framtiden ter sig något abstrakt
(det är en bild på en dagmåne)


Nu längtar jag verkligen efter att åter få känna styrkan, spänsten och lättheten i kroppen. Allt blir så mycket enklare då och smärtan i ryggen blir mindre. Min viktuppgång beror nog främst på utebliven träning och att jag fortfarande äter ungefär lika mycket som då jag tränade regelbundet. Löpträning två gånger i veckan och ett styrketräningspass ska jag väl ändå klara av framöver? Bara det kommer göra att jag på sikt tappar i vikt. Vill jag tappa ordentligt så måste jag minska på fika och godis - men det blir inte lätt. Motivationen finns inte för tillfället.

Men för att lägga lite extra press på mig själv så lovar jag här och nu att jag ska ta mig till gymmet en gång nästa vecka och att jag ska löpträna två gånger. Att minska på godis och fika lämnar jag inga löften om än! Min drivkraft får bli vetskapen om hur mycket enklare allt känns när kroppen är lätt och orken är där. Och utan att vara medvetet dryg, så är min erfarenhet från förr att förändringen kommer ganska snabbt när man väl kommer igång, bara man får hålla sig frisk och skadefri. Och kan även motivationen finnas där som drivkraft så kommer det här gå som en dans...


Tänk om alla förstod detta


Först en nedgång på fem kilo för att nå min "normalvikt" och sedan en nedgång på ett par kilo till, för att nå min "tävlingsvikt," är mina mål! Bilden är från 2015 där jag ligger runt det jag kallar tävlingsvikt.

Men då gäller mer träning och lite mindre av det här...

Kommentarer

  1. Ser att du har varit i Nykvarn/Taxinge, ett besök där är härligt men gör inte underverk för vikten kanske :) Skämt åsido, för mig hjälper årstiden mycket, värmen och solen gör så mycket för min motivation och jag håller tummarna för att du hittar kontinuitet. Det är samtidigt en intensiv tid på våren med mycket som ska göras och igår var jag alldeles för trött på kvällen för att orka träna tufft. Ibland gäller också att lyssna på kroppen, det är inte alltid läge att pressa den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, Staffan, har varit där ett par gånger (senast i augusti på hemvägen från Midnattsloppet i Stockholm). Härligt ställe. Långa köer båda gångerna, så populärt förstår man. Fina hemtrakter du har förresten. Tack, dina tummar behövs. Har haft det tufft i år med yrsel, influensa och nu väntar jag bara på att polleneländet sätter igång... Jag tar det också lugnt nu när kroppen är trött - pressar kroppen väldigt försiktigt. Vi "gubbar" får kämpa på! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro